Odborné sociální poradenství
V Děčínském doléčovacím centru byla spuštěna nová služba: odborné sociální poradenství.
K tomu nás vedly zejména tři důvody. V první řadě jsme chtěli nabídnout možnost využít odborné adiktologické poradenství těm, kteří nesplňují podmínku pro využití služby následné péče. Ne každý je ochoten ihned podstoupit léčbu a stejně tak se může stát, že léčbu řádně nedokončí a nemůže tak splnit ani jinak doložit tříměsíční abstinenci, která je nezbytná pro využití služby následné péče. Dále není žádoucí, aby zájemce, který dobrovolně abstinuje, využíval odborné poradenství v prostorách K-centra, kde by byl vystaven kontaktu s aktivními uživateli drog. Což je také druhý výše zmíněný důvod pro zřízení této služby. A na závěr lidé, kteří mají problém s alkoholem a rozhodli se jej aktivně řešit, rovněž nejsou cílovou skupinou K-centra. A tím se dostáváme ke třetímu důvodu, kdy tito lidé neměli dosud možnost využít odborné poradenství dlouhodobějšího charakteru nikde v Děčíně.
Posláním odborného sociálního poradenství je tedy podpora těch, kteří jsou závislí nebo mají problém s drogami, alkoholem, internetem, PC hrami, automaty apod. a rozhodly se jej aktivně řešit. Dále je také určeno blízkým závislých a experimentujících osob. Podpora je zaměřena na osvojování si sociálních a psychických dovedností, které přispívají k znovuvytvoření nebo udržení abstinence a na podporu rodinného systému zatíženého závislým chováním.
V odborném sociálním poradenství si klademe tyto cíle:
- Znovu vytvořit nebo obnovit vhodné zapojení do společnosti a zdravý způsob života u těch, kteří aktuálně abstinují a mají zájem se svým problémem pracovat.
- Udržet abstinenci těch, kteří aktuálně abstinují a mají zájem se aktivně podílet na řešení svého závislého chování.
- Pomoci blízkým osobám (rodina, partneři) uživatelů či abstinujících, kteří chtějí pochopit a případně změnit svůj dosavadní způsob života, který je zasažen problematikou závislosti.
Klienti uplatňují svoji svobodnou vůli zejména v rámci individuálního plánování, tedy stanovení vlastních cílů a plánů, kde zařízení respektuje individualitu jedince a jeho potřeby. A proto se řídíme těmito zásadami:
- poradenství poskytujeme všem
- poradenství poskytujeme bezplatně
- poradenství, podporu a pomoc poskytujeme s ohledem na zachování lidské důstojnosti
- pomoc vychází jen z vlastních přání a vlastních potřeb klienta
- pomoc je aktivní – nevede jen k pasivnímu přijímání služeb či dokonce k ustrnutí ve špatné sociální situaci
- služby jsou motivující, vedou k aktivitě v hledání různých řešení a jen podle vlastního rozhodnutí směřují k možným změnám – zásada nezávislosti na sociální službě
- služby rozvíjí samostatnost a zodpovědnost
- služby posilují začleňování do společnosti
- služby poskytujeme pouze v zájmu klienta
- služby poskytujeme pouze kvalitně a zajišťujeme dodržování lidských práv a svobod
Filozofií celého zařízení je práce s klientem založená na terapeutickém vztahu s ním. Metody práce tvoří souhrn terapeutických, sociálních a edukativních forem pomoci. Metody jsou psychologického charakteru. Nedílnou součástí řešení klientova případu je i sociální práce. Základní činnosti při poskytování odborného sociálního poradenství jsou zajišťovány v následujícím rozsahu:
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím: zprostředkování navazujících služeb
- sociálně terapeutické činnosti: poskytnutí poradenství v oblastech orientace v sociálních systémech, práva, psychologie a v oblasti vzdělávání
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí: pomoc při vyřizování běžných záležitostí, pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím
Děčínské doléčovací centrum vytváří podmínky, aby ti, kterým poskytuje sociální službu, mohli uplatňovat vlastní vůli při řešení své nepříznivé sociální situace. Tyto podmínky úzce souvisí a vycházejí ze zásad poskytování služby, které jsou popsány výše. Práce a přístup k uživateli služby je postaven zejména na respektu a motivaci k uplatňování vlastní vůle, aktivity a procesu rozhodování. Pracovníci tedy pohlíží na uživatele služby jako na partnera, který má právo sám formulovat svoje potřeby a podílí se na tvorbě individuálního plánu.